Nejstarší závod plynových balonů Gordon Bennett Cup 2016

Ve čtvrtek 15. září začne už 60. ročník nejstaršího závodu plynových balonů na světě Gordon Bennett Cup 2016. Vyletí se z německého městečka Gladbeck.

Je to taková Formule 1 mezi balonovými závody. Půjde o to, letět v plynovém balonu, co nejdelší dobu a urazit tak, co největší vzdálenost.

A nám se dostalo obrovské cti se tohoto závodu zúčastnit. Nepoletíme sice jako závodní tým, ale jako nesoutěžní posádka. Ale i tak se těším na neuvěřitelný zážitek a spoustu nových zkušeností.

Zdroj http://gordonbennett.aero/

Historie závodu

První ročník tohoto závodu se uskutečnil už v roce 1906 a jeho zakladatelem byl dobrodruh a vydavatel novin Gordon Bennett. V tom roce se poprvé se vzneslo 16 balonů z Tuileries Gardens v Paříži.

Principem závodu je zdolat co nejdelší vzdálenost z místa startu bez mezipřistání. Nejdelší vzdálenost se podařilo dosáhnout v roce 2005 belgickému páru Bobu Berbenovi a Simeonsu Benoitovi. Ti letěli 92 hodin a 11 minut a uletěli vzdálenost 3 400,39 km.

Letos se na start postaví 24 týmů z 12 zemí.

Plynové balony letí i několik dní

Plynové balony se liší od těch horkovzdušných v tom, že zatímco horkovzdušné balony pohání ohřátý vzduch, plynové jsou jak název napovídá poháněny plynem. Nejčastěji se používá helium nebo vodík. Oba tyto plyny jsou lehčí než vzduch a díky tomu balon letí.

Pro let se také využívá solárního záření a stejně jako u horkovzdušných balonů větrných proudů. Zatímco doba letu horkovzdušného balonu je zhruba jedna hodina, plynové balony mohou letět bez přistání i několik dní.

Tady se můžete podívat na mapu z ročníku 2015, kdy se startovalo z Francie. Na mapě je zaznamenána trasa jednotlivých posádek. Vyhráli Švýcaři, kteří urazili 2080 kilometrů a v balonu byli téměř 60 hodin.

Zdroj:gordonbenett.aero
Zdroj http://gordonbennett.aero/

Jak se bude závodit

Závodníci z tohoto závodu budou mít své balony naplněny vodíkem. Balon pojme samozřejmě omezené množství, které budou mít pro svůj let k dispozici. Nebudou mít možnost plyn v průběhu letu doplnit. Navíc ten plyn bude postupem času ubývat, jak ho budou vzduchoplavci upouštět.

Aby se letci ve vzduchu udrželi co nejdéle a uletěli co nejdelší vzdálenost, k tomu budou využívat několik vlastností plynových balonů.

Ráno, když vychází slunce a vzduch se ohřívá, plyn zvětšuje svůj objem a piloti snadno vzlétnou do vyšších výšek. Naopak po západu slunce je situace opačná a proto aby se udrželi ve vzduchu, budou odhazovat závaží v podobě pytlíků s pískem nebo vodou. Každá posádka má k dispozici 500 kg této zátěže.

Dále pak záleží na tom, v jaké výšce poletí, jaké větrné proudy využijí. Celý let je tedy kombinací plynu v balonu, solárního ohřevu, upouštění plynu, odhazování závaží a také výběru správných výšek a větrných proudů. A kdo to zvládne nejlépe, zvítězí.

Co si tak berou piloti do balonu s sebou?

Celá posádka se snaží být co možná nejlehčí a s tím souvisí i výbava, kterou si do koše balonu berou.

Mezi základní potřeby patří výškoměr, variometr (přístroj na měření rychlosti změny výšky), barograf (zaznamenává časový průběh atmosférického tlaku), dálková světla pro noční přistání, minimální osvětlení, aby byly balony vidět letadly, GPS, vysílačky, lokátor, aby bylo možné je najít v případě nouzového přistání a další nezbytné věci pro přežití.

Sebou mají samozřejmě také teplé oblečení, jídlo, mapy, pasy a hygienické potřeby.

56d21b549aaa616f5089142d_6
Zdroj http://gordonbennett.aero/

Pravidla závodu

Od vzniku závodu se pravidla moc neupravovala. Z každé země mohou startovat maximálně tři posádky. Každá posádka je dvoučlenná a oba piloti musí být stejné národnosti.

Posádky naplní své balony stejným objemem plynu a společně vzlétnou. Jejich cílem je ulétnou co nejdelší vzdálenost od startu bez mezipřistání. Pro let je také předepsána výbava, kterou musí mít každý balon hlavně z důvodu bezpečnosti.

Státní příslušnost vítěze závodu potom určuje místo, kde se závod bude konat za dva roky.

Po celou dobu letu jsou ve spojení s řídícím střediskem, které je ve spojení s jednotlivými centry pro řízení letového provozu kudy posádky prolétávají. Je sledována a zaznamenávána jejich letová poloha, aby bylo možné je kdykoliv najít v případě nouzového přistání ať už na moři nebo na souši.

Piloti mají k dispozici seznam tzv. otevřených zemí, kde můžou létat.

Zdroj: gordonbennett.aero
Zdroj http://gordonbennett.aero/

My jsme připraveni

Náš tým je plně připraven. Jako test toho, jak jsme jako posádka sehraní jsme využili let, který natáčela televize Prima.

Do koše se mnou vstoupili dvě sympatické moderátorky Monika Leová a Gabriela Lašková. Let jsme si opravdu užili, ale více informací a fotek si nechám zase na jindy.

14206059_1276118599079610_7328396273164428660_o

Držte nám tedy palce a až se vrátíme, určitě připravím článek s nejnovějšími zážitky a doufám i spoustou fotek. Další informace o závodu najdete na oficiálních stránkách Gordon Bennett.

Jestli chcete také zažít let balonem a možná si splnit svůj dávný sen, neváhejte. Podívejte se na termíny kdy létáme a objednejte si svoji letenku. Až se vrátím, tak se spolu za letu můžeme pobavit i o Gordon Bennett Cupu 2016.

Jan Smrčka

Honza Smrčka

Vzduchoplavec oddaný létání balonem tělem i duší. Jeho letecké ambice dalece přesahují vyhlídkové lety. Ty si díky kontaktu s klienty vždycky náramně užívá, ale ve volném čase se pouští do větší „divočiny“.