Jeden z prvních profesionálních balonářů u nás, zakladatel serveru Balony.cz, první Čech, který přeletěl v balonu kanál La Manche, a stále nadšený vzduchoplavec Honza Smrčka o svých začátcích s balonovým létáním...
Jako malého kluka mě škola vůbec nebavila
Měl jsem ty nejhorší známky, kázeňské přestupky. Školu jsem bral jako nutné zlo. Chtěl jsem být kuchařem a říkal jsem si, že abych mohl motat knedlíky a vařit svíčkovou, nepotřebuji vědět, co jsou to integrály, jak se těží žula a podobné nesmysly :-).
Bylo mi to fuk a nechtěl jsem se s tím vůbec otravovat ani zabývat. Chodil jsem do školy prostě z donucení.
Místo kuchaře kosmonautem
A pak jsem slyšel o jednom kosmonautovi, a poprvé jsem pozvedl oči k výšinám. A pochopil jsem, že aby se člověk mohl stát kosmonautem, měl by být chytrý a pokud možno i vzdělaný.
A tak jsem najednou otočil a začal jsem se tou školou zabývat nějak víc. A začal jsem studovat. Posléze jsem usoudil, že další kosmonaut v České republice už asi nebude. Navíc ani tehdejší kádrový profil mě k tomu nijak neopravňoval a nebyl jsem k tomu předurčen.
Ale i tak jsem toužil zamířit k lítání a pochopil jsem, že jiná cesta, jak se k létání dostat než přes armádu nebude. V té době se létalo pouze ve Svazarmu a bylo to úzce propojeno s armádou.
A tak jsem to vyzkoušel, ale armáda pro mě také nebyla to pravé. Na druhou stranu zase jsem vyzkoušel spoustu věcí, které s tím létáním souvisely.
Volání z výšek
Jednou jsem viděl film Volání z výšek, který byl o tom, jak lidé ze Svazarmu postavili balon a vzletěli z letenské pláně. Tento film byl provázán hlasem pana Adamíry a opravdu mě oslovil.
Začal jsem se tedy o balony zajímat. V té době jsem ale netušil, že balonáři se scházejí buď ráno, nebo večer a v poledne je nemohu sehnat :-).
Čirou náhodou jsem zavítal na jednu výstavu, kde byl vystavený koš od balonu, a potkal jsem skupinku fousatých lidí, který ten koš kritizovali a poukazovali na jeho chyby.
Připadal jsem si, jako když jsem v chrámu Páně a přijde tam někdo a plive, nadává a sakruje. Zeptal jsem se jich co jsou zač, a dozvěděl jsem se, že jsou z balonového klubu Praha.
A tak jsem se dostal k balonům. Psal se rok 1983.
Poprvé jsem v balonu letěl o rok později v roce 1984. To bylo ono. Stal jsem se tedy činovníkem balonového klubu Praha. Nejdřív jsem byl vedoucím autodopravy, nakonec i technikem. Pak jsem měl štěstí.
První závody
Měli jsme jet na závody. Měl jsem v našem balonovém klubu domluvený balon, který si budu moci půjčit, ale neměl jsem moc peněz.
No a Vráťa Hlavatý, náš nejlepší pilot, chtěl jet na ty závody také, ale pro změnu neměl balon. A tak mi navrhl, jestli bychom nejeli spolu.
On mě vlastně učil létat, a tak jsem mu řekl, že s ním poletím hrozně rád, alespoň se něco přiučím. Od té doby jsme spolu začali létat a na závodech jsme nalétali spoustu hodin.
Vyhráli jsme spolu několikrát mistrovství republiky a byli jsme dokonce nominováni na mistrovství Evropy a mistrovství světa a tam jsme zažili skvělé věci. S Vráťou Hlavatým jsme nalétali snad 150 hodin.
A to byla ta nejlepší škola, kterou jsem mohl dostat. On byl zaprvé praktik, ale měl neuvěřitelný cit pro vzduch a pro létání. Když víte, jak na létání nahlížet, tak se Vám pak létá jednodušeji.
Vždy jsem dával přednost tomu se něčemu naučit a díky tomu jsem si otevřel dveře k dobrým výsledkům. Na velkých závodech jsem se seznámil se zahraničními piloty a ti mě pak po revoluci zvali na různé lety a reklamní akce s balony a to vše bylo hodně poučné.
V počátcích jsem měl kliku na dobré sponzory, bez kterých by to nešlo, a kteří mi ulehčili začátky. Dostal jsem dobrou šanci, kterou jsem popadl za pačesy a díky tomu jsem se mohl létání věnovat a nalétat spoustu hodin.
Do oblak s čímkoliv a kdekoliv
Měl jsem možnost létat se vzducholodí i s plynovým balonem. Létal jsem prakticky na všech kontinentech kromě Austrálie. Ale Austrálie mě vlastně ani moc neláká. Létal jsem v Americe, Africe, Indii, Mongolsku. Nebyl jsem v Rusku, kam mě to zatím moc netáhne :-)
Nikdy jsem na peníze nekoukal jako na svůj cíl. Bez peněz to samozřejmě nejde, peníze jsou něco jako nářadí. Když nemáte šroubovák tak ten šroub prostě nepovolíte. A pokud nemáte peníze, těžko si můžete koupit balon. Takže bez peněz to nejde.
A tak vždycky, když jsem něco vydělal, tak jsem to zase investoval zpět do balonů. Ale měl jsem možnost toho hodně nalétat a hodně zažít, a to je to nejvíc, co mám.
Let balonem jako koníček a později i práce na plný úvazek
Balony mě bavili a měl jsem je jako koníček a úplně mě nelákalo, se do balonů položit, aby to byla moje práce.
Jednou jsme se ale s Vráťou Hlavatým pustili do projektu vzducholodi. Byla to pro nás obrovská výzva. Oslovili jsme jednoho partnera cyklistický tým TIKO který inicioval zakoupení vzducholodi a druhým partnerem se měla stát tehdy zakládající televize NOVA.
Bohužel projekty se rozešli od sebe díky tomu, že výrobce té vzducholodi se zpozdil a nebyl schopen vzducholoď dodat v té kvalitě, kterou by bylo potřeba, a byl to spolehlivý výrobek.
Problémů ohledně vzducholodi bylo plno a vyžádalo si to práci na plný úvazek a to mě přivedlo k profesionální dráze.
Když projekt vzducholodě skončil, řekl jsem si, nevadí a u létání jsem chtěl zůstat. Měl jsem obrovskou kliku na to, že za chvilku jsem získal jiného, hodně silného sponzora a jeho podpora mě postavila na nohy.
Od Řípu až přes kanál La Manche
Když jsem jezdil závodně autem (to je trochu jiný příběh), tak jsem jako poděkování chodil dávat krev. A tady u balonů jsem chtěl také nějak poděkovat osudu anebo balonovému bohu za to, že to můžu dělat.A tak jsem si řekl, že přeletím Říp.
Ale ono to není zas tak jednoduché Říp přeletět, protože v té výšce nad Řípem fouká vítr úplně jinak než dole. Bylo potřeba přijít na ty zákonitosti na Řípu a pak se to povedlo.
A to je právě to krásné, co mě na létání strašně baví. Složité lety si prostě vyžadují přípravu, je potřeba se nad tím zamyslet a vyzkoušet to.
Pak přišla zákonitě na řadu snaha přeletět Sněžku, což byla po rozpadu Československa naše nejvyšší hora. A tak jsme se o to pokusili a opět nějaký čas trvalo, než jsme přišli jak na ní.
Zajímavé například bylo, vychytat správné počasí. Využívali jsme údaje z meteorologické stanice Sněžka, a když hlásili příhodné počasí, vyrazili jsme. Vyjeli jsme z Prahy, a když jsme přijeli do Krkonoš a Sněžka byla v mracích.
Asi po půl roce jsme zjistili, že meteorologická stanice Sněžka sídlí dole v Peci pod Sněžkou a vůbec neposkytuje žádné informace o tom, co se nahoře odehrává. A tak jsme hledali cestu, jak se k těm informacím dostat.
Nakonec se nám to povedlo a Sněžku jsme úspěšně přeletěli. A tak co dál?
Další výzvou, kterou jsme jako první v balonu úspěšně zdolali byly Tatry i kanál La Manche mezi Anglií a Francií.
A o tom zase někdy příště.
Přelet nad Tatrami Vám zrovna nabídnout nemůžu, ale pokud byste chtěli letět nad naší krásnou zemí to splnit umím. Vyberte si jeden z termínů a objednejte si letenku.