Touto otázkou se nechci dotknout meteorologů. Jsou to jen lidé, ale hlavně jejich úkol není jednoduchý. Pokud připustíme, že se planeta ohřívá, znamená to, že došlo k určité změně ve vývoji podnebí. Oni mají různé modely, které jsou velmi kvalitní, ovšem data jsou problematická. Vycházeji z údajů, které byly nasbírány během cca 250 let. Za tu dobu docházelo k celkem předpokládatelnému vývoji podnebí. Až do 90 let. Pak se začala dít změna. Teplotní rekordy padaly jak o závod. Pro nás nepředstavitelná teplota přes 40°Celsia se stala realitou.
Počasí je předpovídáno podle určité statické metodiky = předpovědní model. Víme, že po volbách se prognostik omluví, že se volič zachoval jinak ... Proč by mělo počasí udělat něco jiného. Proto záplavy nikdo nepředpověděl včas. Ani nemohl. Extrémy jsou mimo určitý statický rámec. Jak jsem naznačil, nezávidím meteorologům jejich práci, protože stroj jim podá nějaké naprosto přesné výsledky chaotického shluku čísel. Přesto všechno dokáží být velmi často blízko realitě. Tento týden byly očekávány tropy, ale dnes (28.6.) jsou u nás téměř celé dopoledne mlhy, teplota v 10 hodin je 16 stupňů, což tropům nenasvědčuje, že? Meteorologové vydali varování před silnými bouřkami v celé ČR. Z čeho se ty bouřky udělají? Neberu jejich varování na lehkou váhu. Pro mne jako balonáře, je to jasný pokyn k tomu, abych večer neletěl. Přesto se může stát, že u nás bude vše v klidu a vy budete nespokojeni s mojím rozhodnutím.
Chci říci, že ne každý pochopí, že dnes je lepší sedět doma nebo u piva. Staré letecké pořekadlo praví, že je lépe, když závidí ti, co jsou na zemi těm, co letí, než když ti co letí, závidí těm, co jsou na zemi. Piloti berou odpovědnost za životy svých pasažérů a jejich profesionalita podle mne spočívá v rozhodnutí zda poletí nebo ne.
Je bezpočet programů, které interpretují vývoj počasí. Je mnoho středisek, které podávají informace o letu. Ovšem konečné rozhodnutí je na pilotovi. On si MUSÍ být jist, že situaci zvládne.
Byl jsem účastníkem nejvrcholnější balonářské soutěže - Mistrovství světa. Zde byli vynikající světoví piloti a očekávali 100 % servis. V 16 hodin na předletové přípravě informoval meteorolog o blížící se frontě s mimořádnou bouřkovou činností. Fronta se blížila k pobřeží Holandska a místo konání - Lucembursko - měla dosáhnout až po západu slunce. Proto byl zkrácen letový program. Ihned po startu v 18:30 jsme zjistili, že fronta dorazila dříve a je od nás několik kilometrů. My ji nemohli během přípravy balonů vidět, protože jsme zůstali schováni za pohořím. Okamžitě jsme hledali místo pro přistání a celkem dramaticky jsme přistáli. Měli jsme kliku. Nikomu se nic nestalo, ani balony nebyly poškozeny. Bylo to velké překvapení.
My jsme byli soutěžní piloti s velmi dobrou zkušeností. Byli jsme připravení na vyšší míru rizika. To závodní posádky dělají. Nikdo se na meteorologa nezlobil. To se může stát! Ale běžné létání je něco jiného.
Proto je dobré důvěřovat svému pilotovi a jeho umění vyhnout se riziku.
Ale abych odpověděl na otázku z úvodu. Jsme z hlediska roční běhu počasí také v extrému. Je slunovrat. Nejteplejší dny v roce, takže se domnívám, že jsme opět na hranici statického vývoje. Proto je složité správně odhadnout počasí. Budu tedy ostražitější jindy, což povede k lepším rozhodnutím a vaší bezpečnosti během letů.