První česká letadlová loď na Vltavě

V jednom z blogů jsem se zmínil o vzletu balonu z lodi. 

Vyšli jsme z toho, že balon naplňuje definici letadla. Potom když ten balon odstartuje z lodi, je z ní letadlová loď. Dohodli jsme se s majitelem výletní lodi Europe. Oni ji trochu přizpůsobili k tomu, abychom mohli z lodi vzlétnout. Naštěstí to nebylo složité. Pak byla řada na nás, abychom vymysleli jak to udělat, aby se balon, který je široký 21 metrů a dlouhý 23 metrů vešel na horní palubu, která je široká jen 6 metrů a dlouhá 18 metrů. Když jsme na to přišli, museli jsme to natrénovat a pak jsme čekali na vhodné počasí. Opravovat se nedalo, muselo to vyjít na první pokus.

Když jsme uznali, že je dobré počasí, začali jsme ve čtyři hodiny ráno naloďovat balon na parník. Ve čtvrt na 6 jsme byli připraveni a loď vyplula. Byla ještě tma. Tak jsem se soustředil na let, povolení k letu a všechny maličkosti, že jsem si ani neuvědomil, že loď je v pohybu. Teprve, když jsme podplouvali most, uvědomil jsem si vítr a potemnění. Opravdu plujeme na pozice. Doprovázela nás stará hasičská loď, kterou jsme si domluvili pro dokreslení scény. U Karlova mostu už bylo světlo, rozednilo se a bylo krátce před 6 hodinou ráno. S kapitánem jsme se dohodli, jak nastavit loď, aby byla špičkou po větru, tedy v dobré pozici pro nafouknutí balonu a měli jsme dost času na vzlet. Snášel nás proud řeky a náš prostor a tím i čas byli dány jen vzdáleností mezi dvěma mosty. Když to nezvládneme, musíme balon vypustit, přemístit loď a začít znova.

Manévrovat s výletní lodí, která je téměř kolmo na proud řeky není jednoduché. Není to sportovní loď, která má lehké ovládání a zařadit zpětný chod je otázka okamžiku, stejné to je rozjet ji dopředu. Takovýhle kolos je ovládán tak, že kapitán vydá povel do strojovny, kde jej strojník převezme, povel potvrdí zpět na můstek a pak provede. U této lodi byla ještě specifika v tom, že loď nemá převodovku a motor je nutné rozběhnout jedním nebo druhým směrem. Strojník tedy zastavil motor, přestavil vačkové hřídele a spustil motor znovu. 

Loď byla na místě a tým pracoval na jedničku. Vše běželo jak na drátkách. Příprava nesla své ovoce. Balon byl připraven k letu na první pokus, reportérka TV NOVA Veronika Forejtová pronesla své repliky, hasiči spustili vějíř vodní clony. Divadlo bylo dokonáno a my se vznesli nad loď, nad řeku, nad město. Potom dál nad Malou Stranu, Strahov a Bílou Horu, kde jsme přistáli. Let byl takhle krátký, protože jsem nechtěl křížit přistávací dráhu na letiště v Ruzyni. Taky nebylo nutné letět dlouho a navíc na lodi se rozeběhla párty a my byli hladoví. 

Přidali jsme se k ostatním a slavili nezvykle brzo ráno.

Na závěr jsem poděkoval svojí posádce, kapitánovi lodi Europe a jeho týmu a hasičům.

Podívejte se na video a přihlaste se k odběru:

Jan Smrčka

Honza Smrčka

Vzduchoplavec oddaný létání balonem tělem i duší. Jeho letecké ambice dalece přesahují vyhlídkové lety. Ty si díky kontaktu s klienty vždycky náramně užívá, ale ve volném čase se pouští do větší „divočiny“.