Dnes je moderní stát se “řiditelem” čehokoli. Pilotem letadla, kapitánem lodi, závodního speciálu, ponorky, prostě čehokoli. Výjimkou není ani autobus. Letecká amatérská asociace sdružuje více než 10 000 a aeroklub ČR 7 000 pilotů. Těch balonových je ale “jen” asi 300. Nechci spekulovat o tom proč, ale respektuji ten fakt. Sám jako pilot balonu se necítím nijak výjimečný, jen mně to moc baví.
Pilotovat létající balon má mnoho výhod a specifik, které jiné létající plavidla neposkytují. Zájemce ale odrazuje několik mýtů, které bych rád vyvrátil. Ale pěkně popořádku. Letos cvičím 4 nové piloty. Jejich očekávání jsou různá. Jeden chce být profesionální pilot, jednoho zajímá sportovní létání balonem a dva se těší, že si let balonem užijí jen tak, pro radost
Dva z těchto pilotů budou piloty ultra lehkého balonu. Jeho výhoda spočívá zejména v tom, že je skladný (vejde se do osobního vozu kombi) a dává pilotovi prostor pro “lidovou tvořivost”. Musí respektovat určitá pravidla daná konstrukcí a pevností, ale má příležitost uplatnit svůj technický talent. Klasické horkovzdušné balony jsou na druhou stranu určeny pro piloty amatéry, sportovce i pro profesionály, kteří mají možnost létat s balony objemu až 15 000 m3 s 32 pasažéry na palubě. Je k tomu zdlouhavá cesta a velká odpovědnost.
A čeho se tedy lidé na balonu bojí? Je to především jednoduchá konstrukce a podvědomá, byť ničím neopodstatněná obava. Přitom každý technik ví, že v jednoduchosti je krása. A síla. Druhým "strašákem" je údajný fakt, že se balon nedá řídit. Ale on se dá, a dokonce velmi přesně. Existují dokonce soutěže, kde se piloti trefují na cíl s přesností na centimetry. Ale můžete s letadlem odstartovat z náměstí? Nebo tam přistát? Ano, s balonem to také není běžné, ale na rozdíl od letadla to dokáže. A ne jen to. Já jsem startoval třeba i z lodi na Vltavě. Jak bylo řečeno, v balonářství se kreativitě meze nekladou.
Takže vzhůru do pilotního výcviku a do nebe v horkovzdušném balonu. Jsem vám k tomu plně k dispozici.